WELKOM BIJ

Alles wat u moet weten over: Wet Goed Verhuurderschap

VERHUUR & verkoop van woningen

Wet Goed Verhuurderschap

Op 1 juli 2023 is de Wet goed verhuurderschap in werking getreden, een belangrijke mijlpaal voor zowel huurders als verhuurders van woon- en verblijfsruimte in Nederland. Deze wet stelt verhuurders verplicht om huurders schriftelijk te informeren over hun rechten en plichten. Voor 1 juli 2024 moeten verhuurders aan deze verplichting voldoen. In deze blogpost geven we u een overzicht van de belangrijkste aspecten van deze wet en wat deze voor jou als huurder betekent.

Verschillende aspecten:

Servicekosten:
Servicekosten zijn extra kosten boven op de kale huur voor diensten die betrekking hebben op de woning, zoals schoonmaakkosten, portiek verlichting, en huismeester diensten. De verhuurder mag alleen de daadwerkelijk gemaakte kosten doorberekenen zonder hier winst op te maken. Kosten voor gas, water en elektriciteit vallen hier niet onder en moeten door de huurder zelf betaald worden. Jaarlijks moet de verhuurder een duidelijk overzicht van de in rekening gebrachte servicekosten aan de huurder verstrekken.

Schriftelijke huurovereenkomst:
Vanaf 1 juli 2024 moeten verhuurders alle afspraken met huurders schriftelijk vastleggen in bijvoorbeeld het huurcontract. In dringende noodsituaties, zoals een gaslek, mag de verhuurder zonder toestemming de woning betreden, ook als dit niet schriftelijk is vastgelegd. Daarnaast heeft de huurder recht op informatie als de woning gebreken vertoont. De huurovereenkomst moet duidelijk maken welke kosten voor de verhuurder en welke voor de huurder zijn. Voor grote gebreken moet de verhuurder de huurder verwijzen naar nuttige informatie.

Soorten huurovereenkomsten:
Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten die huurders verschillende rechten bieden met betrekking tot huur- en huurprijsbescherming. Dit is van belang voor de manier waarop de huurovereenkomst kan worden beëindigd of verlengd en voor mogelijke huurprijs regulering. Meer informatie over de verschillende soorten huurovereenkomsten vindt u hier. Meer informatie over de rechten als huurder hier.

Huurcommissie of Kantonrechter:
Bijgeschillen over de huurprijs, onderhoud en gebreken, of servicekosten kan de huurder terecht bij de huurcommissie of kantonrechter. Een overzicht van wanneer u naar welke instantie kunt stappen vindt u hier.

Meldpunt
Als de huurder klachten heeft over het niet naleven van de regels door de verhuurder, kan de huurder een melding maken bij de desbetreffende gemeente via dit overzicht.

De Wet Goed Verhuurderschap is een belangrijke stap om huurders beter te beschermen en meer duidelijkheid te bieden over hun rechten en plichten.
Zorg ervoor dat u als huurder goed geïnformeerd bent en weet waar u terecht kunt bij problemen.

Hoe werkt de waarborgsom?

Een waarborgsom, ook wel borg genoemd, biedt de verhuurder financiële zekerheid bij mogelijke misstanden zoals betalingsachterstanden of schade aan de woning.De hoogte van de waarborgsom wordt vastgelegd in het huurcontract en mag maximaal twee maanden kale huur bedragen. Na beëindiging van de huurovereenkomst is de verhuurder verplicht de borg binnen 14 dagen terug te betalen, tenzij:

  • De huurder achterstallige huur heeft.
  • De huurder servicekosten niet heeft betaald.
  • De huurder de woning met schade oplevert.

Indien er verrekeningen zijn op de waarborgsom, moet de verhuurder dit schriftelijk communiceren en binnen 30 dagen het resterende bedrag terugbetalen.

Contact

Wilt u kennis maken met één van onze makelaars in Amsterdam ?

Wilt u een vrijblijvende afspraak inplannen, vult u dan hieronder uw gegevens in en dan nemen wij contact met u op.

Dank voor uw bericht! 
Wij komen er snel bij u op terug.
Met vriendelijke groet,
Makelaardij & Co.
Oops! Iets ging niet helemaal goed.

Liever telefonisch contact ?

Wij horen graag van u!  Dan kunnen we direct uw situatie bespreken.
020 209 1099